A fogalmat először Jean Piaget, Erich Jantsch és André Lichnerowicz használta 1970-ben egy nemzetközi workshopon ("Interdisciplinarity –Teaching and Research Problems in Universities" mely az (OECD) Organization for Economic Co-operation and Development szervezésében jött létre). (1)
"A transzdiszciplinaritás lényege a tudomány területek közötti új kapcsolatok megtalálása. Korunk problémái, mint a szegénység, a pazarló fogyasztás, a környezeti és városi pusztulás, a népességnövekedés, a nemi egyenlőtlenség, az egészségügy és az emberi jogok megsértése csak a transzdiszciplináris megközelítés által válnak érthetővé" - olvasható az UNESCO honlapján. (2)
A tudományok a transzdiszciplináris szemléletben nemcsak átlépik a maguk határait, hanem az Egész megragadására irányuló együttműködésük egy teljesen új szintézist hoz létre. (3)
Basarab Nicolescu: "Transdisciplinarity as Methodological Framework for Going Beyond the Science-Religion Debate":
(1) Basarab Nicolescu: TRANSDISCIPLINARITY –PAST, PRESENT AND FUTURE
http://basarab-nicolescu.fr/Docs_articles/Worldviews2006.htm
http://basarab-nicolescu.fr/Docs_articles/Worldviews2006.htm
(3) vö.: A TUDÁSTERÜLETEK EGYÜTTMŰKÖDÉSE: MULTI- VS. INTER, ILLETVE TRANSZDISZCIPLINARITÁS in: VILÁGOSSÁG2003/9–10. World Science Forum Budapest 2003 – Knowledge and Society, Soós Sándor: A tudományos tudás (és elemzésének) dimenziói http://epa.oszk.hu/01200/01273/00008/pdf/20040112205616.pdf
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése